zondag 15 november 2015

Niet allemaal Bling-Bling hé ?

Je moet in het leven leren om keuzes te maken. Bij het opmaken van de website Baliehof was/is dit niet anders.
Ik keer even terug naar (ik denk) het jaar 2002. Toen kocht ik mijn eerste computer en meteen bestelde ik bij de computerman een website van 6 bladzijden zodat ik wat meer kon vertellen over mijn bedrijf. We kwamen (toen nog) met een artikel in de krant dat wij een website over ons bedrijf gelanceerd hadden (Vernieuwend ! Toekomstgericht !). Probleem: computerman kreeg op moment van verschijnen van de krant de website niet online. Krantenartikel tevergeefs?
Het is een beetje tekenend voor die tijd dat het nog zoeken en schipperen was om iets online te krijgen, maar telkens hebben we uit al die stappen veel geleerd.
Ondertussen kwam ook www.boerenblog.blogspot.com , Hé, dat was nog een leuke tijd. En boeiend ! Met op hoogtepunt tot 300 bezoekers per dag!
In 2012 was die website van 10 jaar oud natuurlijke erg verouderd en dochter Lies wilde het aanpakken om een nieuwe website te bouwen, vanuit haar schoolervaringen en de lessen informatica.
Er was toen al groot aanbod van website-bouwers, zelfs al met CMS systemen (zelf kunnen aanpassen).
Maar ja, wat doe je met nul medewerkers en met een budget van ongeveer nul euro? Ik heb de teksten geschreven en Lies heeft het allemaal mooi geprogrammeerd via Dreamweaver, een programma dat toen eigenlijk al ferm verouderd was. Maar dat lukte, en naar mijn mening mag het resultaat zeker gezien worden!
Via een paar zelfgevonden truukjes kan Luc nu zelf de Nieuwsberichten beheren (het aanmaken van een Blog op Blogger die de nieuwsberichten automatisch in een venstertje zet op de Home-pagina) alsook de Google-agenda die in een venstertje verschijnt. Via een Jalbum foto-album kunnen nieuwe foto-reeksen opgeplaatst worden.

Maar nu zien we toch dat er wat sleet op komt. De teksten zijn niet meer allemaal brandend actueel, en er zijn problemen met het vertonen van de Baliehof-Video en met de Google Agenda. Blijkbaar zouden een paar foto's ook nog mogen aangepast worden.
Soms zeggen goedbedoelende adviseurs dat teksten op een website niet te lang mogen zijn, dat het anders de lezers verveelt. Ik heb meestal een ander inzicht: ik wil de bezoekers zoveel mogelijk informatie geven, want daarvoor komen ze toch? Wat heb ik aan de flitsende surfer die na 5 seconden vind dat het te moeilijk is? Ik wil vooral complete informatie geven aan de geïnteresseerde zoeker. Niet verwonderlijk dat regelmatig journalisten zoekopdrachten afgaan, op onze website terechtkomen, en daar de basis vinden voor ongeveer de helft van hun artikel. Of potentiële afnemers die in onze filosofie en missie net datgene vinden waar ze naar op zoek zijn.

En nu is er een probleem: de website kan niet meer aangepast worden omdat het opmaak-programma niet meer beschikbaar is, zo zouden we helemaal opnieuw moeten beginnen. En wat te doen met het budget. Is het nog opportuun om te vertrekken van een nul-euro-budget? Wat brengt dat eigenlijk rechtstreeks op, zo'n bedrijfs- website? Er bestaan wel gratis websitebouwprogramma's, maar wat is de toekomstzekerheid daarvan, en hoe zit het met de stabiliteit? En de leesbaarheid op tablets en smartphones? En hoe kan ik mij verder veiligstellen tegen eventuele hackers?

Misschien (of binnenkort) komt er een nieuwe website
Ik zal misschien ouderwets klinken, maar de huidige structuur (gemaakt door Lies) vind ik nog steeds fantastisch goed, dus eigenlijk wil ik die wel behouden.
Net alsof we de carrosserie willen behouden, maar er mag wel een nieuwe motor in.

Misschien heeft de lezer van deze lange tekst daar wel ideeën of suggesties over?
Dan hoor ik het graag.
Maar low-budget moet het uitgangspunt blijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten