dinsdag 19 maart 2013

Aanvraag kinderen boerderij-bezoek


Ze vroegen voor een bezoek aan jullie bedrijf specifiek naar “dat bezoek aan die duurzame melkveehouderij”
Zo ja, kan je mij dan ook nog eens via mail het verschil meegeven in jullie bedrijf (duurzaam, groen, eco) en een andere “gewone” boerderij ?
 
Dat was de vraag van de juf, die dit ook aan haar kinderen wil duidelijk maken.
Onze ervaring is dat hoe beter het bezoek voorbereid werd door de leerkracht, hoe meer de kinderen er aan hebben 
Of hoe kan het verschil terplekke aangetoond of geschetst worden ? 
Wij zijn geen bio-bedrijf, wij zijn een modern gangbaar bedrijf. En daar zijn wij trots op!
Is dit verkeerd? Klinkt dit verkeerd?  Door onze investeringen in ons bedrijf als leefbaar bedrijf voor de toekomst achten wij dit echter ook uiterst duurzaam.
Indien u vraagt naar eco-maatregelen, dan kunnen wij met een gerust hart verklaren dat wij ons uiterste best doen om zo weinig mogelijk sproeistoffen te gebruiken (dus bijvoorbeeld liever een pleksgewijze behandeling van onkruid dan vollevelds, maar ik ga geen namiddagen met kromme rug staan wieden op het veld als u begrijpt wat ik bedoel),
dat wij zo weinig mogelijk kunstmeststoffen gebruiken (maar komt het dan positiever over dat ik zou verklaren dat wij zo veel mogelijk dierlijke mest of stront als meststof  gebruiken op het veld?)
Wij gebruiken niet meer olie en smeermiddelen dan nodig en wij werken modern materieel en tractoren zodat het verbruik aan mazout minimaal is (en niet met paard en kar).
Een unicum op ons bedrijf: de dierlijke mest wordt nog eens naar een vergister op ons bedrijf gebracht zodat wij methaangas  kunnen opvangen en daar maken wij elektriciteit van (goed voor de ozonlaag dus).
Wij gebruiken zo weinig mogelijk medicijnen, maar als het nodig is gebruiken wij ze wel, wij laten dieren niet doodgaan aan een eenvoudige ziekte.
Wij gebruiken een gedeelte soja als krachtvoeder voor de koeien, maar proberen er zo weinig mogelijk van te gebruiken en vervangen een deel van de soja door lijnzaad dat inlands of Europees gewonnen wordt.
Koeien worden zo lang mogelijk aangehouden, maar een koe die niet meer economisch is wordt afgevoerd. Als je koeien te lang aanhoud krijgen ze ouderdomsziektes en dat is niet diervriendelijk
 
Hoe kan ik de invulling schetsen en voorstellen aan de juf ?
 
Indien u specifiek op zoek bent naar een bio of eco-boerderij dan vrees ik dat ik u moet teleurstellen
Maar ik hou wel de doelgroep voor ogen: een klas van het 2de leerjaar. Ik kan hen perfect en boeiend vertellen over vanalles op de boerderij, indien ik het verschil moet gaan uitleggen tussen gangbaar en bio of eco dan lijkt mij dat te moeilijk indien ik niet wil verzanden in technische termen
Ik ben al heel blij als zij weten van waar de melk komt en als zij het verschil kennen tussen rauwe boerderijmelk en fabrieksmelk, als zij al weten welke producten wij maken van verse melk en bovenal als ik juist kan antwoorden op al hun vragen die bij hen leven.
 
Ik wacht op uw antwoord
Luc Callemeyn
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten